Nyheter

Hälsofördelar med cykling

 Är det bra för mig att cykla? Det har jag undrat flera gånger innan jag kom igång med cyklandet på riktigt. Och idag kan jag svara på frågan men säkerhet: ja det är det. Idag kan du lära dig om de tre hälsofördelarna med att cykla och hoppa på din cykel direkt efteråt.

Att cykla är bra för ditt hjärta

Att cykla gör underverk för ditt hjärt- och kärlsystem samt ökar din metabolism. Förutsatt att du cyklar med rätt intensitet. Nya cyklister gör ofta misstaget med att cykla för snabbt. De hoppar på sadeln och kör full fart framåt. Det är vad de flesta människor tror att man ska göra. Men det är fel sätt att träna på om du vill bli hälsosammare i det långa loppet. Att välja rätt intensitet och längd är nyckeln till att komma framåt.

Stärker din uthållighet

Att cykla stärker även din uthållighet och ökar din fettförbränning i din kropp. Förutom att simma, är cykling även den träningsform som är bäst för dina leder. Det är varför många överviktiga personer väljer att cykla istället för att springa. För någon som har problem med knäsmärtor, kan även cykla hjälpa. Den cirkulära rörelsen då du cyklar med dina ben på pedalen stärker dina benmuskler utan att slita på dina leder som till exempel jogging gör. Och sedan du tappar ett par kilo i vikt under processen så är cykling helt klart något bra för dina leder.

Börja lugnt

Börja lugnt

Så nu förstår jag att du bara väntar på att kunna hoppa på din cykel och åka iväg, men är du inte riktigt säker på hur ofta du borde cykla varje vecka? Först och främst så finns det inte någon gräns om du cyklar med rätt hastighet. Faktum är att det bästa du kan göra är att lämna bilen i garaget och göra dina ärenden på cykel. 20 minuter till affären, en timme till jobbet, också vidare. Bara inom ett par dagar har du redan cyklat ett par timmar och genom det fått bättre kondition, stärkt dina leder och muskler, och blivit mer hälsosam. Men är du helt ny i cyklandet kan det vara en god idé att börja med att cykla kortare sträckor på 20–30 minuter om dagen. Sen kan du lägga på ytterligare 10–20 minuter på varje träningspass när du känner dig starkare i kroppen. Och kom ihåg den gyllene regeln: det är inte avståndet som tar slut på dig, utan det är hur snabbt du försöker ta dig fram. Välj därför en hastighet där du utan problem kan andas genom näsan. Nu kanske många av er tänker att 30 minuter, det är ju ingenting. Men träning konditionsträning behöver inte alltid vara så krångligt och hålla på så länge. Därför räcker det med 30 minuter, och för vissa till och med 20 minuter, till en början. Det är även bättre att börja lugnt istället för att köra ut sig efter den första gången. Då är chansen större att du fortsätter att cykla nästa, och nästa, och nästa gång.

 

 

 

Populära Inlägg

Se Europa från en sadel

Europa är födelseplatsen för Tour de France, bakväxeln och brukscykeln, men även cykelslingor som sträckor sig mellan länder. Trots det kan det vara skrämmande att för första gången planera in sin cykelsemester. Hur väljer du var du ska åka? Var ska du stanna och sova? Och hur mycket planering behöver du egentligen göra?